19 mars 2019

Hårt patienttryck påverkar även frisktandvårdskunder

Folktandvården Sörmlands prognoser visar att uppemot
2 000 till 3 000 av drygt 37 000 frisktandvårdskunder i år kan få vänta längre på sin planerade undersökning än vad som står i avtalet.
– Det är tråkigt och det är en klen tröst att det ser likadant ut i övriga Sverige, men jag kan lova att det här är något vi arbetar varje dag med att lösa, säger Peter Vrager, vd Folktandvården Sörmland.

Han betonar att alla kunder, oavsett om de är frisktandvårdskunder eller inte, som får besvär alltid får en tid att komma till en klinik avpassat efter hur akuta besvären är.

Frisktandvård, som innebär att man får den tandvård man behöver till fast pris, blev redan från start en stor succé i Sörmland. Det hårda trycket på länets kliniker gör dock att mellan 3 000 till 4 000 frisktandvårdskunder inte kan kallas inom planerad tid under 2019.

Det finns flera orsaker till eftersläpningen, bland annat den landsomfattande bristen på tandvårdspersonal. Ett annat viktigt skäl är att många tandvårdskunder inte kommer på sina inbokade besök. Så många som 17 000 barn och vuxna uteblev från sina avtalade tider 2018 trots kallelse eller tidsbokning vid tidigare besök. Översatt till tandläkartid motsvarar det ca 4 000 timmar. På den tiden skulle man kunnat ta emot ca 2 000 vuxna kunder.

– Större respekt för inbokade tider skulle innebära att vi kunde ta emot många fler, säger Peter Vrager.

– Därför är det är viktigt för oss att försöka minska antalet "bomtider", det gör vi bland annat genom att bli ännu bättre på att försäkra oss om att man verkligen kan komma på den tid som bokas. Utöver detta jobbar vi febrilt med att rekrytera tandvårdspersonal; vi är fler i dag än vi var vid årsskiftet men det räcker inte.

Utbildning och utveckling av nya arbetssätt är andra sätt som kan bidra till att situationen förbättras.

Den som får vänta sex månader över planerad tid och där förseningen beror på Folktandvården Sörmland får ekonomisk kompensation. Storleken på kompensationen beror på hur lång förseningen blivit. Om förseningen beror på att kunden har skjutit fram besöket så tas givetvis hänsyn till det.

Publicerat av: Samuelsson, Helen